Vietnam is geniaal!

16 april 2014 - Tioman, Maleisië

Ik was in het begin echt nog een groentje in Azië, en beweerde meteen dat steden kut zijn....hier heb ik echter spijt van en wil dit graag recht zetten.
Ik heb te snel geoordeeld, en niet verder gekeken dan het vuil en de uitlaatgassen...

Hanoi heeft mij op andere gedachten gezet, eigelijk is dit al in Cambodja en Laos gebeurd...
Ik zie nu pas de pracht van de steden en zijn cultuur die er doorheen vliegt op scooters.
Ik kan het moeilijk verwoorden omdat ik er zelf pas net achter ben, je moet het ervaren wil je het voelen.

Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.
Vietnam heeft 90 miljoen inwoners en 60 miljoen scooters en dat is te merken ook zeg hahahahah super vet hoe iedereen elkaar constant aan het ontwijken is...
De auto's hebben voorrang omdat de scooters wendbaarder zijn, niet meer dan logisch toch.
We hadden al van mensen gehoord dat ze Hanoi uit gevlucht waren omdat het een vieze smerige stad is en er chaos heerst in het verkeer...
We merkte pas toen we vanaf het vliegveld met een bus vol toeristen de stad inreden dat we gewend waren aan het verkeer, we zaten met 12 mensen in het busje en alleen de chauffeur Pien en ik waren niet constant  oe aaa wow woei wiew aan het roepen...groentjes hahaha!

We hebben genoten van Hanoi, buiten het verkeer om waren er veel mooie wat rustigere smalle straatjes met alleen maar eettentjes, barretjes en hotels en een combinatie daarvan...wat wil je nog meer....
Nou regen want dat dwong ons om de hele dag in die te gezellige kleine barretjes te gaan zitten, en daar werd niet alleen frisdrank geschonken gnif gnif!
We hadden 2 Nederlanders uit Twente ontmoet in Dien Bien Phu, als iemand nu terug moet lezen in ons laatste verhaal waar dat ook al weer was.. Potjedikkie!
Wisten wij veel dat dat kei mooi volk bleek te zijn, wisten we eigelijk al wel een beetje want het was in Dien Bien Phu eigelijk al meteen gezellig!

Wij hun ontmoet in Hanoi, 1 dag later volgens mij..
We hebben de regenachtige dagen gesleten met eten en drinken(frisdrank) want het bier in Vietnam is behoorlijk duur, pilske van 450 ml kost toch zomaar 50 eurocent...
Saigon bier smaakt goed in ieder geval, heb ik van horen zeggen!

Helaas hebben we het bekende en mooie Sapa en Halong Bay overgeslagen omdat het weer echt te slecht was en de mensen die er toch geweest waren hadden spijt, al heb je aan spijt geen zak...spijt is verloren tijd!

Aangezien Vietnam zo groot is, hadden we daar nu wel meer tijd voor, de moeilijke keuzes die je moet maken hier zeg poepoe!

Met de nachttrein naar Hue, deze duurde lekker 14 uur dus dat was weer te gek...

Remco en Kirsten kwamen ons een dag later achterna omdat ze beide een tatoeage gingen laten zetten...
Aangezien Remco en Kirsten dit waarschijnlijk ook lezen kan ik natuurlijk gewoon zeggen dat Remco de hele 3 a 4 uur dat de tattoo duurde heeft zitten huilen als een klein meisje!!

Klein slaapbunkertje gedeeld met 2 andere Nederlanders uit Nederland.
We waren er snel, want ik had er een valium tabletje ingegooid en hoppa het was al weer ochtend..
We hadden al een hotel geboekt met ophaals vanaf het station, staat daar een Vietnamees met een bordje "Gordy" erop, juist!
Zeker niet goed begrepen over de telefoon, je had ook beter de naam van Pien kunnen geven aangezien die iets makkelijker te spellen is mmmmmm Jordy wat slim van je zeg!

Mooi hotel, leuke mensen alleen heeft de schoonmaakster alle euro's uit ons geldtasje gejat...dit was dus al meteen een verloren zaak maar toch even de hotel eigenaar er op gewezen en die was er erg van geschrokken en belde meteen de politie...die komt dus nog niet bijna opdagen, ach we nemen ons verlies en gaan verder...
De eigenaressen stond er wel op dat ze voor ons zou koken en mochten we met zijn  vieren want Remco en Kirsten waren ook al weer daar, mee eten met heel het personeel...de schoonmaakster in kwestie was er natuurlijk niet bij die vieze vuile  k&€@?!".

We hadden er trouwens voor gezorgd dat Remco en Kirsten opgehaald werden van het station zodat ze bij ons in het hotel konden slapen...ze hadden nog euro's over waar ze vanaf wilde!
We mochten hun naam dus opgeven aan de taxi chauff hahahhAa
Dat is dus Lemco en Klisten geworden, ha lachen jongen had je bij moeten zijn!

We waren dus in Hue...leuke stad met het koninklijke paleis of was het nou keizerlijk geen idee maar er was in ieder geval geen ene reet aan..
Hebben we de middag maar gevuld met bier en koffie..

Van Hue naar Hoi An op de motorscooter klapijzer, jeeeeh.
Dit werd een rit van 2 dagen en 1 nacht al hebben we snachts wel gewoon geslapen hè!
Een gids mee en wij er achter aan met zijn vieren, geniaal was het..
Dit is weer iets wat je uit wil leggen maar niet echt genoeg woorden voor hebt..
We hebben in ieder geval de route afgelegd die de programma makers van top gear ook afgelegd hebben..beetje gevaarlijk hier en daar maar super mooi!
Super vet echt super super super vet!
De foto's zullen mijn mening wel onderbouwen.
De gids bleek ook nog een gouden keel te hebben en heeft heel romantisch bij zonsondergang een tweetal prachtige Vietnamese liefdesliedjes gezongen.....tranentrekker alom!
Ik schiet weer vol als ik er aan terug denk!

Na een enkel Saigon pilskes en wat nederlagen op de plaatselijke pool tafel, was het weer tijd om te slapen!
Ik skip even een hoop want dit word nu al een lang stuk verhaal, je weet wat ze zeggen, een foto zegt meer dan duizend woorden uhgm!
Oja vergeet ik nog iets voor de dierenvrienden onder ons, we werden gepasseerd door een vrachtwagen vol jongen hondjes...1x raden naar wat voor huis die gingen het begint met een s en eindigt met lacht.

Hoi An was onze bestemming en die hebben heelhuids bereikt door Lemco en Jordy zijn uitmuntende vaardigheden op de weg...al moest Lemco weer stoer doen en zijn scooter slopen waardoor we even moesten wachten bij een local scooter shopke...aangezien die ongeveer 150 scooters per dag maken was het zo gepiept.

Hoi An, staat bekend om de kledingmakers.
Onze romantische Lemco had Kirsten ten huwelijk gevraagd en ze heeft tot haar grote spijt ja gezegd...ja is ja dus dan kun je schijnbaar niet meer terug hahaha solly!
Hij heeft daar een super mooi trouwpak laten maken, echt mooi zelfs zo mooi dat ik bijna ja had gezegd tegen hem!
Hoi An en trouwens heel Vietnam barst van de pool tafels dus daar werd vaak gebruik van gemaakt...een avond waren we met zijn vieren aan het poolen...sterke drank er bij voor de dames en bier voor ons mannen.
2 uur later moesten we 6 euro afrekenen met zijn vieren...we hebben staan lachen van geluk, ongekend!
Hoi An is een prachtige stad, en word ook wel Little Paris genoemd....dit gaan wij dus niet doen na al die onaardige franse overal!
Hoi An staat ook bekend om het goedkoopste bier ooit, alleen het vervelende hiervan was dat het goedkoper was als water en als je er 2 dronk de derde gratis was...goedkoopste pilske ooit gedronken 7 eurocent...als je ze daarvoor kunt laten staan dan ben je een hele jongen!

Van Hoi An zijn we met een erg comfortabelen bus reis van 12 uur uiteindelijk in
Kontum aangekomen, 8 uur in een grote goeie bus en dan nog even over stappen in het ow zo bekende mini busje met veel te veel mensen aaaaaaah!

Kontum mooie stad, met veel minority villages er om heen...savonds uit eten met zijn vieren, Lemco en Kirsten zijn heel Vietnam mee gereisd of wij met hun, dus dan weten jullie als ik zeg met zijn vieren dat hun dat zijn, wat fijn hè.

Uit eten godver juh, Kontum is dus niet echt een toeristisch stadje...ik dacht even lekker kip te eten..wat is dit toch voor een hard stuk kip..ow het is zijn door de midden gekapte kop mmmm helaas kwam ik daar pas achter toen ik hem al een stuk in mijn mond had en hem recht in zijn oog kon kijken!

Scooter tourtje gedaan naar de dorpjes daar omheen erg leuk, ofja leuk het was 40 graden en er was een Indiër bij die overal 50 foto's van wilde maken aaaah schiet toch op man wij willen rijden met die hitte!!

We moesten van de gids snoep mee nemen voor de inwoners van die dorpjes, ze kennen dat daar niet.

Oke wij kei veel snoep gekocht en uitgedeeld aan degene die wilde, dit was in het begin heel raar maar daarna werd het steeds leuker...we voelde ons beetje een zwarte piet..
Kontum naar Dalat, Dalat staat bekend om zijn wilde natuur, jippie!

Super gezellig stadje met pool tafels goedkoop bier heel lekker eten en cayoning.
Cayoning is wel zo vet...kort uitgelegd : het houdt in; abseilen, berg klimmen zwemmen vrij springen van 11, 7 of 3 meter in het water natuurlijk.
Ik zal het even wat duidelijker uitleggen want dit is een aanrader voor iedereen die maar een beetje van avontuur houd.
Helaas was de avond ervoor nogal gezellig en hadden we per ongeluk 10 kleine flesjes bier van 450 ml op...
Maar goed we werden dus opgehaald met een busje om half 9 sochtends, net pas wakker vroeg een dame langs me...nee dat verdomde goedkope bier hier!

We waren dus nog steeds met zijn vieren en in totaal met 13 mensen..
We hebben in ieder geval weer geleerd dat je mensen nooit op hun uiterlijk moet beoordelen.
Wij vier waren nogal gewoon gekleed zeg maar...geen sport of berg schoenen, gewoon gekleed alsof we gingen wandelen in het park...de rest daarentegen had survival of the fittest t shirts aan...sport schoenen etc...ze zagen er nogal professioneel uit..wij waren een beetje bang dat we buiten de mand zouden vallen met de activiteiten...totdat we abseilen moesten gaan oefenen....jongen jongen zeg wat een watjes zeg...als je je ogen dicht doet wat je dan ziet dat konden ze....niks!

Lemco en ik gingen altijd als eerst...niemand durfde of wilde...Pien en Kirsten volgde en die zijn zelfs nog een keer als eerste gegaan en dan te bedenken dat er meer mannen als vrouwen bij waren...dat bleek later dus niet zo te zijn.

Abseilen van 11, 16, en 18meter door een klein watervalletje, abseilen van 25 meter van een steile berg totaal 9 abseilingen, trekken door rivieren waar we plots werden gevraagd te stoppen...
Je moest gaan liggen voor een waterval en werd aan je voeten van de waterval afgeduwd om zo gelanceerd te worden in de mond van de waterval...bizar ,gevaarlijk maar leuk!

Toen kwamen we bij een waterval aan van 20 meter hoog en deze was nogal ruig...
De helft haakte af...Pien en Kirsten als eerste gegaan locht!
De waterval was glad en als je zou uitglijden was er niet zo heel veel meer wat je kon doen behalve huilen ,alleen zou dit niet opvallen omdat er zoveel water over je heen klapt hahahha...het touw is bewust te kort gehouden zodat je de laatste 4 meter moest springen...gewoon af zetten en springen mmmm oke makkie!
De foto's spreken boekdelen!

Na deze adrenaline kick mochten we vrij springen van 3, 7 en 11....
Hier werden de mannen ook weer van de jongens onderscheiden...
Ik moet zeggen dat ik wel bang was maar toen Lemco was gesprongen ik niet achter kon blijven..we zijn nog 3 keer meer gesprongen...
Er was een grote stoere Duitse man bij maar die stond al de hele tijd op 11 meter te twijfelen om te springen...dit nodige natuurlijk uit om hem flink op te naaien dit hielp echter niet en hij is na heel lang frotten van 7 meter gesprongen...wat een ladyboy zeg!
Jullie moeten maar foto's kijken want ik kan over dit onderwerp nog wel vijf verhalen schrijven!
Te gekke dag, maar wel een beetje koud af en toe haha!

Mui Ne was de volgende halte en dit was aan het strand...lang geleden voor ons allen.
Zuid Cambodja was het laatste strand dat we hadden mogen aanschouwen.
Niet veel uit gespookt eigelijk, een paar dagen rust gepakt.

Helaas veel slecht nieuws gehad uit Nederland deze maand en dan kun je wel allemaal leuke dingen doen maar....jullie weten wel wat ik bedoel.

Ho Chi Minh City of te wel Saigon..
Een stad met een geschiedenis waar je alleen maar bij stil kunt staan en proberen te bevatten wat die verdomde Amerikanen daar aangericht hebben!!!!
Echt een heftige oorlog hebben ze daar gevoerd, ze hebben op heel Vietnam meer dan 4x zoveel ton aan bommen neergegooid dan in de hele 2de wereldoorlog...ik weet niet meer precies hoeveel maar in de 2de wereldoorlog is er ongeveer 500.000 ton gebruikt met bombardementen en in Vietnam 2,5 miljoen...ik moet zeggen dat ik daar best van geschrokken ben!
Dan nog maar over de giftige, zure en napalm bommen te zwijgen..
De nasleep hiervan is ongekend!
Ze hebben gewoon bijna alle dorpjes in Vietnam met onschuldige mensen uit gemoord, vrouwen kinderen ouderen echt alles...
Want hun bevel was...burn all, kill all!
A relaxt bevel man, komt voor elkaar!

We zijn nog naar de beroemde Cu Chi tunnels geweest, waar de Vietcong de Amerikanen afweerden, en met succes!
Hier hebben we een rondleiding gehad en zijn ook door de tunnels gekropen, bizar..
Er was ook een presentatie over de tunnels en hoe de Vietnamezen de Amerikanen aanpakten vanuit die tunnels...super vet! Je kunt zeggen wat je wilt maar de Vietnamezen hebben wel Amerika aangepakt en dat kon Amerika niet echt verdragen waardoor ze nog even laf in de laatste paar maanden van de oorlog Vietnam hebben gebombardeerd.

Er werd echt zichtbaar vol trots verteld hoe de Vietnamezen de Amerikanen aanpakten...en terecht, die Amerikanen hadden daar niks te zoeken.
Er was zelfs een schoolmeisje dat de naam A.K.H heeft gekregen, dit staat voor American Killer Hero....
Dit was gewoon een doorsnee schoolmeisje dat uitermate goed bleek te zijn in het vermoorden en vernietigen van de Amerikanen en hun tanks.......daar mag je dan best trots op zijn!

Ho Chi Minh City zelf is een prachtige stad die vol in bloei staat en waar je van de oorlog vrij weinig zult merken als je er niet naar op zoek bent!

Genocide is mij iets te vaak voor gekomen en het is en kwestie van tijd voordat het weer gebeurt, als het nu niet al gebeurt!

Onze vlucht was afgelopen woensdag 2 april alweer naar Singapore..

Vietnam is een heerlijk land wat je zeker niet mag overslaan als je in de buurt bent.
Is het niet om het veel te goedkoop bier, dan is het wel om zijn prachtige natuur, zijn chaotische maar toch vriendelijke steden en zijn nog mooiere inwoners!

Het leven is kut, gelukkig zijn er genoeg leuke dingen om je dat even te doen vergeten!

1 april was het afscheid van Lemco en kirsten, gehuild ja ,in de foetus houding, ja....missen we hun, ja!