Lekker in Laos!

20 februari 2014 - Pakse, Laos

We doen eigelijk niet zo heel veel als je er over na denkt terwijl je een verslag moet schrijven voor de mensen thuis.....

Na Joey en Denise uit te hebben gezwaaid en gehuild, hadden we samen besloten om er een zondag van te maken want het was volgens mij 4:30 in de ochtend geworden.... Lekker uitgaren, ongezond eten en films kijken heel relaxt!

Het was toch echt weer tijd om te gaan reizen, reizen ben ik goed in maar samen met Joey Cambodia bier erin janken.. Daar ben ik nog veel beter in!
Helaas kwam aan deze droom ook weer een eind en werd het weer is tijd om doordeweeks nuchter te blijven..

Kampong Cham was de volgende halte, lekker in een mini busje voor een uurtje of 3, het mooie aan reizen in Azië is dat je nooit, maar ook nooit weet hoe lang het echt gaat duren...hier moet je in het begin aan wennen maar daarna reken je er gewoon een uur of 2 bij dan kan het alleen maar meevallen!
Kampong Cham is een relaxt dorpje met niet al te veel poespas leuk woord poespas!

Hier bouwen ze na elk regenseizoen een brug van bamboe van het vaste land naar een eilandje genaamd oeloelieliela.....dit is natuurlijk niet waar het heette natuurlijk gewoon Koh Paen! In het regenseizoen hebben ze hier een pondje maar nu is er een heel mooi brugske gemaakt!
Op het eiland was het echte Cambodja te zien geen guesthouses, geen verharde wegen, gewoon zand en hutjes op palen!
Te gek, lekker agrarisch! Zeker op een boerderij opgegroeid jordy! Ja dat klopt!
De koeien, kippen en honden lopen overal tussendoor overheen en tegenaan, heerlijk!
De mensen waren lekker op hun gemak landbouw aan het verrichten, gewoon om savonds lekker te kunnen eten en verder relaxt ouwehoeren bij de buren en slapen op alle mogelijke plekken, als dat armoede is!
Mooi een bietje rond gefietst wij en toen weer terug natuurlijk want je moet ook weer naar bed en onze billetjes waren weer goed naar de klote met die ow zo fijne zadels hier!
Het was weer een mooie dag!

Wij willen de zeldzame irrawaddy dolfijnen zien ja, mooi dat kan in Kratie: Het volgende dorp dat ongeveer richting Laos ligt!
We hoorde van een aantal backpackers dat ze de dolfijnen gezien hadden maar alleen de rug want ze komen alleen boven als ze moeten ademen....dit zetten ze natuurlijk niet op de brochure want dan gaat er natuurlijk gin man!
Wij toch een mopet gehuurd, blijft leuk.
15 kilometer verderop was dan de boot waarmee je de dolfijntjes kon zien..
Daar blijkt het 20 dollar te kosten om mee te varen en dan misschien een rug van de irrawaddy te zien....neen ons niet gezien die dolfijn, we googlen die dolfijn wel als we hem willen zien!
20 dollar is potverdorie 40 blikjes bier, wat denkt hij wel niet!

We gingen maar weer is verder want ons visum liep zowat op zijn eind...
Banlung was het volgende, dit ligt al heel erg dicht bij Laos!
Wat spannend hè!
De volgende dag werden we om 8 uur opgehaald om naar Banlung te gaan, dus Jordy, ik dus mooi op tijd zijn ontbijt besteld want zonder ontbijt is deze jongen niet te genieten!
Ruim op tijd besteld, kaapt een of andere kut Fransman (sorry Kevin M, en David) mijn omelet de fromage...ik kwam hier veel te laat achter verdomme, snel nog een ei geregeld al moest het mini busje wel even wachten!
14 persoons busje, met 22 man erin, gaat makkelijk!
Even een 1 uurtje stoppen op een kilometer afstand van ons hotel om er 2 scooters, aandrijfassen van tractoren speelgoed en een hoop zooi aan vast te knopen ja aan de achter kant ja en alsof het niks is, ik hoor jullie denken dat geloof ik niet!
Foto's kijken dan!
Wij allemaal lachen, cultuur noemen ze dat.....gaat een busje die kant op nou dan gaat er ook zoveel mogelijk mee in dat busje dat die kant op gaat..als je van comfortabel reizen houd dan moet je uit Cambodja wegblijven....je moet gewoon genieten van wat je wel hebt!

Banlung, jungle trek hoofdstad van Cambodja..
Prachtig bungalowke geregeld boven op een berg die op een vallei uit keek met hangmat en boomtoppen aan alle kanten, dat was genieten zeg.
Blijkt het godverdomme Chinees nieuwjaar te zijn de dag dat wij aankwamen!
We werden er op gewezen dat bijna alle winkels dicht zouden zijn en veel herrie overal! Ach we hebben net met 22 man in een busje gezeten, moeten komme dan!

Beetje rond liggen chillen en samen met een vrouwke uit bels, (Silke deze hadden we ontmoet in het busje....je kon nog net tegen elkaar praten maar niet omkijken of bewegen) gingen we even informatie op doen over de omgeving en de prijzen van een trekking..
Eenmaal in gesprek met een vrouw die wat aan het uitleggen was over de trekking,
Wij vragen aan haar wat gaan we zoal zien in de jungle, apen slangen beren giraffe buffel gnoe neushoorn leeuw tijger koei?
Nee, bomen!!goh!!!ik kwam niet meer bij aaaaaaaaaah!

Het was weer is veel te duur en besloten we om een scooter te huren en de volgende dag in de omgeving 3 watervallen te bezoeken en een krater meer van een  vulkaan die volgens mij niet meer actief is, omdat hij tot de nok toe vol water staat lijkt me dit niet heel onwaarschijnlijk.....maar ge wit het nooit!
Silke reed niet graag zelf dus had zij een gids ingehuurd om haar rond te rijden en dat was voor ons wel relaxt want aan de voet snapt zelfs de gemiddelde joekel!
Heerlijk gezwommen in een mond van een waterval en gespeeld in het krater meer...Silke wou ook zwemmen in het meer en wou dat alleen in bikini doen, Pien zei dat kun je beter niet doen want het is hier nogal druk met de locals die hadden vrij omdat het nieuwjaar was daar..nee ben je gek dat valt wel mee!
Dit is nog niet bijna normaal hier alle vrouwen wassen zich hier met kleding aan, dus als je als vrouw met je blanke lichaam alleen in een bikinitje gaat zwemmen in een meer waar alleen maar locals zijn nou nou nou dan weet ik wel wat er gebeurd!
Er stonden binnen 1 minuut een kleine 50 locals bij de oever om haar te kunnen zien als ze er uit zou komen...hahahhHhhaaaaaaaahaha!
Helaas had Pien weer is gelijk en heeft ze zich maar half aangekleed in het water.
De locals vonden het klare porno!
Ik moest weer is op de foto met een kleine cambodjaan omdat ik zon lange stiek ben, ok mooi!

Ge maakt het mee zo op een doordeweekse dag poeh zeg!
Nog 2 nachten blijven slapen in ons een beetje te romantisch hutje, de tranen schoten in je ogen van geluk uuh!

Mini busje naar Stung Treng, het laatste dorp in Cambodja!
Hoor ik Jordy daar mini busje zeggen....met hoeveel zaten jullie in dat busje dan?
Nou dat zal ik is zeggen, 24 welgeteld.....ze vonden namelijk dat links van de chauffeur nog makkelijk iemand kon zitten en voorin werd nog iemand opgevouwen tussen de mensen haahah!
Wij werden als enige 2 buitenlanders achterin gepropt en werden zo nu en dan vluchtig aangekeken door alle mede passagiers!
1,5 uur met honderd over een gare bagger weg en daar waren we....nog maar 1 uur reizen verwijderd van Laos, niet meer te houden die spanning!

Stung Treng, niks bijzonders eigelijk..
Slaperig dorpje met een markt en lekker eten.
2 Nederlanders ontmoet die op de fiets Cambodja rond aan het gaan waren en een stichting hadden die in Cambodja grondwaterpompen aan legt en dan water omhoog pompen natuurlijk voor eigelijk alles waar een Cambodjaan water voor nodig heeft, te gek toch!
Dit wou ik even kort met jullie delen, want dit vonden wij heel bijzonder en goed van deze mannen uut twente!

De volgende dag gingen we naar de grens van Laos met wederom een mini busje..
Deze had maar 9 passagiers en was enorm saai, al zaten we wel lekker comfi!
Bij de grens weer lekker papieren invullen en betalen, leuk hoor!

En het volgende mini busje stond al weer te wachten om ons verder te vervoeren naar  The 4000 islands....we hebben ze geteld het waren er precies 4000 joh!
Het is een eilanden groep in de Mekong rivier van welgeteld 4000 eilanden die variëren van klein naar net iets groterrrrr!
Er zijn 3 fatsoenlijk bereikbare eilanden en met wat te beleven ook nog!
Beetje rond gelopen en gefietst en lekker liggen chillen in de aan de Mekong liggende restaurants en barretjes!
Wat was dat weer vervelend zeg.....
Het enige echte vervelende was dat er een avond toen we lekker rustig aan het chillen waren er een Amerikaan die verdomd veel op louie van "life with louie" leek, weer is kei hard zat te praatte en heel rare vragen stelde aan iedereen...Pien zei dat ik rustig moest blijven hahaha, ik heb hem toch even op zijn plek gezet zonder hem direct te kwetsen en daarna was hij poeslief en best aardig gezelschap!

De dagen vlogen voorbij en het was tijd dat we de eilandjes gingen verlaten om de rest van Laos ook te kunnen ervaren!
Want alleen op feest eilanden in het zuiden vind je natuurlijk niet het echte Laos!

Champasak mooi rustig dorpke, 2 uurtjes verder naar boven.....voor het eerst een reiziger uit Frankrijk ontmoet die aardig geïnteresseerd en bovenal hallo terug zei zonder ons raar aan te kijken, dit hield niemand voor mogelijk!
Leuk mens 2 dagen mee gereisd, tempeltje bezocht samen met haar waar ik met mijn lange blanke stieknek weer is op de foto moest met een aantal Aziaten!
Eeuwen oude tempel met genoeg geschiedenis voor een leven lang en wat vinden ze leuk....Jordy van den Heuvel hahahaahah wat een idioten zijn het toch maar wel lief!
Het was tijd om naar Pakse te gaan met de boot over de Mekong jippie dat was heel erg leuk....allemaal mensen aan het vissen en kinderen in het water aan het spelen dat in combinatie met een prachtig landschap en moestuintjes waar de Mekong stond in het nat seizoen (oever),vruchtbare grond hoor!
Gewoon genieten!!

Pakse ole ole oleeee....het is een stad met mensen enzo...
Van hier uit konden we een motor tour regelen over het Bolaven Plateau!
Een plateau gevuld met natuur, watervallen en vooral koffie plantages...
Het is de koffie hoofdstad van Laos en dat is overal te zien.....
We hadden de motorbike gehuurd voor 4 dagen en 3 nachten dan uiteraard!
Plattegrondje mee en gas erop jeeeeeeeeh!
Na een uur gassen door de berg wegen en tussen een prachtig landschap door kwamen we een bord tegen met homestay en fresh coffee erop....
Wij die afslag genomen natuurlijk want Pien vind koffie heel lekker en ik moet braken alleen al als ik het ruik!
Volgens Pien rook het meteen al lekker want ze waren verse koffiebonen aan het branden...
Super mooi houten hut met relax stoelen en hangmatten waarin je van je vers gemaakte koffie kon genieten, en een blik cola voor mij!
Lekker eitje gegeten en wat sticky rice en weg waren we want we moesten nog even om bij de volgende halte aan te komen, kilometertje of 50!
Onderweg nog even gestopt bij een waterval, dat is zon berg waar water vanaf valt en dat is dan kei mooi!

Tad Lo moest en zou de mooiste watervallen hebben van het gebied en krek zo waar het!
Adembenemend mooi, echt een plaatje uit de boeken en het kost dan ook even tijd om het tot je te laten komen om te weten dat je er echt bent en niet droomt!
Even een homestay geregeld waar je met 8, 2 persoons bedden op een zolder voor 1,5 euro t.m kon slapen...ik loop even naar buiten en hoor dat 2 nederlanders zitten te praatte en lekker van een biertje zitten te genieten...hen aangesproken waarop Sander zei ik wil me nergens mee bemoeien maar wij slapen in een bungalowtje aan de rivier voor 2 euro meer.....mmmm dacht jordy dat klinkt goed!
De arme vrouw van de homestay even teleurgesteld en weg waren we..
Super wankel krakkemikkig bungalowtje aan het water...met helemaal niks alleen een bed...meer dan genoeg voor ons!
We waren ook buren van de 2 Nederlanders giel en sander geworden...
We hebben met hun de avond gevuld en de nodige beer lao gedronken!
Top avond op een balkonetje aan de rivier met op de achtergrond het geruis van de ow zo mooie waterval waar we met zijn alle constant van moesten zeiken!
Aaaah lekker jongen!

Smorgens een ontbijt erin gejankt en weg waren jordy en pien!
2 uurtjes gereden gisteren en nu waren we in de hoofdstad van de koffie hoofdstad!
Paksong niet zo gek veel te beleven alleen wat gezellige koffie hutjes waar ik dit verhaal nu heb afgemaakt! Ze zijn hier zo vriendelijk, ongelofelijk!

We gaan zometeen nog een tour maken van 50 kilometer op verzoek van de koffie jongen hier!Het schijnt daar prachtig te zijn en we hebben nog een 2 dagen en 1 nacht over voordat we richting Pakse moeten om onze reis richting het noorden te vervolgen!!
Want er schijnt een grot te zijn van 7,5 kilometer in midden Laos, waar je op een boot doorheen moet en pikdonker is...met spinnen van 25 centimeter doorsnee, juist!!
Maar daarover de volgende keer!

Nog even over het laatste stukje touren op verzoek van de koffie jongen!
Guesthouse waar hij over vertelde nooit gevonden, geen enkel mens had er ooit van gehoord of wist waar het was....
We hebben heel die dag rondgereden, en alleen het beloofde mooie landschap gevonden, ach het oog wil ook wat..
We zijn met de staart tussen onze benen terug gereden en hebben de laatste nacht in hetzelfde guesthouse doorgebracht.....waar je op de kamer kon genieten van de lokale karaoke bar....gelukkig is er een avond klok in Laos en is het na elf uur stil.
Wat een fijne nachtrust hebben wij gehad zeg!

1. Dianne van den Heuvel:
    Hoi Jordy en Pien.

Wat een leuk verhaal zeg heb gelachen mijn hele dag is weer goed. Wat daar allemaal kan, dat moesten ze hier ook doen weg met al die gordels en regeltjes. Zij leven ook nog. En relaxt. Ook prachtige fiets Jordy je paste er precies op. Je hebt heel wat te stellen met die Jordy, Pien compliment dat je nog niet terug bent haha. Liefs en x
  2. DD:
    Gelezen
  3. Dennis:
    kben Jandoers.... ik wil ook :(
  4. Wendy:
    20 februari 2014
    Super vet weer!!! Lichtelijk jaloers!!!! Maar gullie staat raar te kijken dat ze jordy daar zo leuk vinden... Maar denk dat hun ook raar kijken als jullie weer een foto maken van een weer veel te vol busje ;).... Geniet ze en kijk weer uit naar een nieuw verhaal!!! Xx
  5. Chee:
    20 februari 2014
    hahaha ik ook GELEZEN en BEKEKEN.. my god stelletje debielen;-) oke vooral jordy dan. kei leuk weer!!! XXXX chee
  6. Els:
    21 februari 2014
    oeloelieliela wat een avonturen weer.
  7. Jeroen:
    23 februari 2014
    Nou het heeft me weer een half uurtje gekost maar het was de moeite waard!! Komen jullie trouwens nog terug voor paaspop? Ik heb namelijk via via via via gehoord dat de Rolling Stones komen. En dat weet ik dus 100% zeker. Laat maar weten als ik nog kaartjes moet halen voor jullie!

Veel plezier nog!!

Jeroen
  8. Maartje:
    23 februari 2014
    Was weer een mooi verhaal. Moet er altijd erg om lachen.
    Dikke kus voor jullie!!
  9. Tante G:
    24 februari 2014
    Ik heb weer genoten van dit verhaal en de foto's! Enne, wat betreft die Fransman, daar staan wij niet echt van te kijken hoor.
    Veel liefs en bisouxxx, ook namens David, tante GG
  10. J&J:
    3 maart 2014
    Jordy, Jordy, als jij nog ooit normaal wordt, word je van blijdschap gek :-). Heerlijk verhaal, heb toch even Irrawaddy gegoogeld, was toch benieuwd....
    Bedankt voor de 'big mama', ze hangt in de keuken!
    Liefs en XXX
    J&J
  11. Thea Traal:
    7 maart 2014
    Heej lieverds,
    Wat een geweldig leven hebben jullie toch op dit moment, ècht super!
    Heerlijk dat wij op deze manier mee kunnen en mogen genieten.
    Gelukkig wordt het hier komend weekend 20 graden, dus dat verschil is dan niet meer zo groot!
    Selamat hangmat, hhvvj, dikke zoen
  12. Joey:
    7 maart 2014
    Zouden ze ook raar opkijken als ik daar in m'n mankini zou zwemmen in het kratermeer? Mis jullie !